May 2, 2021

Alternative trade unionism and social movements blocked the Passeig de Gràcia in Barcelona on May 1 with a concentration denouncing the capitalist system as “irrational” and the cause of social crises and ecological catastrophes, underlining the “absolute failure” of the capitalism to solve the crisis derived from the pandemic.
By Kaos. Class Struggle Posted on May 1, 2021/ Source: ANC, CGT and Kaos

The trade union organizations that are alternatives to bureaucratic trade unionism organized in the Taula Sindical de Catalunya (CGT, IAC, CNT, COS, Co.bas) together with anti-capitalist political organizations and social groups have denounced that the pandemic has highlighted the precariousness it causes… the current capitalist economic model.

The action consisted of cutting Passeig de Gràcia in Barcelona with a concentration of activists against the current economic model. Participants denounce the capitalist system as “irrational” and the cause of social crises and ecological catastrophes, pointing to the “absolute failure” of capitalism to resolve the crisis derived from the pandemic.

The concentration, initially static, took place on Passeig de Gràcia with Provenza in the Catalan capital and a part of the protesters continued the action marching towards Plaça Catalunya.

Mass pickets have also been held in different cities of the Catalan countries such as Lleida, Mallorca, Girona, Manresa, València, Reus, Alacant, La Seu d’Urgell, Ripoll, Cornellà del Llobregat and Perpignan.

The CGT also attackjed precariousness, warning this Saturday, in its own demonstration held in Plaça Joanic in Barcelona, ​​that many of the current ERTE (temporary supported layoff closures) will become ERE (close-downs) when the state of alarm ends and has denounced that the pandemic has generated a situation of “social control with cuts into individual and collective freedoms”.

They gave an example of the same state of alarm, the curfew –which prohibits being in the street beyond ten o’clock at night without just cause- or the confinement with a “militaristic and police terminology”. “The gag laws continue to repress us and social inequalities advance” they have also pointed out in their public complaint.

Members of the CGT of Correos (Post Office), the Leisure and Education sector, Health, H&M of Hospitality, CPM of Transport have participated .. Lifeguards and Vodafone subcontractors. The union condemned “job insecurity” and “the privatization of public services as a result of the greed of the capitalist system that has no limits in its desire to obtain benefits”, in addition to calling for the repeal of the labor reforms, the reduction of the working day to distribute the work among more workers, the elimination of overtime and the reduction of the retirement age, among other demands.

Source: ANC, CGT and Kaos

***************

original en castellano

El sindicalismo alternativo catalán clama contra la precariedad en un Primero de Mayo anticapitalista

El sindicalismo alternativo y los movimientos sociales han cortado este 1 de mayo el Passeig de Gràcia de Barcelona con una concentración de denuncia del sistema capitalista como “irracional” y causante de las crisis sociales y de las catástrofes ecológicas, subrayando el “fracaso absoluto” del capitalismo para resolver la crisis derivada de la pandemia.

Por Kaos. Lucha de clases Publicado el 1 May, 2021

Las organizaciones sindicales alternativas al sindicalismo burocrático organizadas en la Taula Sindical de Catalunya (CGT, la IAC, la CNT, COS, Co.bas) junto a organizaciones polítícas anticapitalistas y a colectivos sociales han denunciado que la pandemia ha puesto en evidencia la precariedad que causa el actual modelo económico capitalista.

La acción ha consistido en cortar el Passeig de Gràcia de Barcelona con una concentración de activistas en contra del actual modelo económico. Los participantes denuncian al sistema capitalista como «irracional» y causante de las crisis sociales y de las catástrofes ecológicas, señalando el «fracaso absoluto» del capitalismo para resolver la crisis derivada de la pandemia.

La concentración, inicialmente estática, se ha desarrollado en el Passeig de Gràcia con Provenza de la capital catalana y una parte de los manifestantes han dado continuidad a la acción marchando hacia Plaça Catalunya.

También se se han realizado concentraciones en diferentes ciudades de los Países Catalanes como Lleida, Mallorca, Girona, Manresa, València, Reus, Alacant, la Seu d’Urgell, Ripoll, Cornellà del Llobregat o Perpiñán.

La CGT carga también carga contra la precariedad Por otro lado, la CGT ha advertido este sábado, en una acto propio desarrollado en la Plaça Joanic de Barcelona, que muchos de los actuales ERTE se convertirán en ERE cuando se acabe el estado de alarma y ha denunciado que con la pandemia se ha generado una situación de «control social con recortes de libertades individuales y colectivas«.

M de Hosteleria, CPM de Transportes, Socorristas y de subcontratas de Vodafone. Por otro lado, el sindicato ha cargado contra la «precariedad laboral» y contra «la privatización de los servicios públicos fruto de la avaricia del sistema capitalista que no tiene fin en su afán de obtención de beneficios«, además de pedir la derogación de las reformas laborales, la reducción de la jornada laboral para repartir el trabajo entre más trabajadores, la eliminación de las horas extras y la reducción de la edad de jubilación, entre otras demandas.

Fuente: ANC, CGT y Redacción